.

De drie waarden van SYSQA, Deel 2

Door Bert Hogemans

De drie waarden van SYSQA zijn ontwikkeling, betekenis en verbinding. Deel 2 van dit drieluik gaat over betekenis. Bert Hogemans zit voor SYSQA op C-level met opdrachtgevers aan tafel. Hij kan als geen ander uitleggen waarom de klant eigenlijk niet zonder SYSQA kan.

Specialist in kwaliteitsbewaking, generalist op gebied van branchekennis

“Projecten worden doorgaans ingericht met mensen met diepgaande kennis van de functionaliteit die moet worden opgeleverd,” valt Bert met de deur in huis. “Verstandig, want een specialist heeft zich grondig in zijn vakgebied verdiept. Maar daar zit ook een valkuil. Specialisaties zijn per definitie beperkt tot een afgebakend gebied. Dat leidt gemakkelijk tot een tunnelvisie op de oplossing.”

Als voorbeeld geeft Bert: “In de industriële automatisering tref je een enorm vakmanschap in veilig werkend krijgen wat opgeleverd moet worden. Denk maar aan: ‘Als sensoren een signaal geven, dan moet de slagboom omhoog’. Bedrijven zijn hierbij vaak gebonden aan zeer strenge ISO- of NEN-normen. Die leveren een enorme professionaliteit en vakmanschap op voor het werkend en gecertificeerd opleveren van producten. Gevolg kan echter zijn dat het systeem aan de norm voldoet maar voor gebruik in de praktijk niet deugt. Bij SYSQA kijken we er van buiten tegenaan. Dan vraag je je gemakkelijker af: Waarom doen we dit eigenlijk zo?”

Blinde vlekken zichtbaar maken

“Ten tweede wordt veel gewerkt op basis van aannames,” vervolgt Bert. “De leverancier neemt aan dat hij precies weet wat de klant wil. En de klant neemt aan dat de leverancier precies begrepen heeft wat hij bedoelt. Maar als die aannames niet op elkaar passen krijg je blinde vlekken die pas bij oplevering aan het licht komen. Veel projecten eindigen hierdoor zowel bij opdrachtgever als leverancier in ontevredenheid. Daarom richt SYSQA zich expliciet op het onderscheiden van feiten en aannames.”

Kwetsbaarheden en risico’s in kaart brengen

“Ten derde zijn we veel met kwetsbaarheden en risico’s bezig. Bij de meldkamer van regio Haaglanden (politie) moesten primaire processen, zoals de meldingen van 112, ondanks ingrijpende ontwikkelingen en implementaties gewoon doorgaan. Wij waren hier om de risico’s voor die primaire processen te beperken. Dat vraagt niet om specialistische kennis, maar om een helder observatievermogen, een goed begrip van oorzaak en gevolg en de soft skills om prioriteit en urgentie te benoemen en te beïnvloeden.”

Bij SYSQA kijken we er van buiten tegenaan. Dan vraag je je gemakkelijker af: Waarom doen we dit eigenlijk zo?

Wij hebben echt een andere blik bij de organisaties waar we actief zijn

“Bij SYSQA vragen we dóór. Waarom kies je voor die oplossing? Wij bieden een onafhankelijke derde blik.” Bert grinnikt: “Dat roepen onze concurrenten overigens ook. Maar uniek aan SYSQA is dat we kwaliteitsmanagement benaderen met mensen met uiteenlopende achtergronden. Hiermee onderscheiden we ons en spelen we echt een rol van betekenis.”

“Onder onze collega’s bevinden zich onder andere sterrenkundigen, voedseltechnologen en journalisten. Deze mix constateert andere dingen dan een team met een pure achtergrond in informatica. Dat maakt dat wij een unieke positie hebben om de klant voor te bereiden. Is de vraagstelling wel juist? Heb je wel de juiste leverancier? Moet het eigenlijk wel een ICT-project zijn?”

“Ik moest een keer voor een joint venture tussen een bank en een verzekeraar de koppeling van een product regelen,” herinnert Bert zich. “Hier was een royaal budget voor gereserveerd, maar de handelingen die het betrof kwamen maar ongeveer vijfentwintig keer per jaar voor en namen per keer hooguit twee minuten in beslag. Dan moet je je afvragen wat je probeert te bereiken. In dit geval leverde 50 minuten handmatige invoer per jaar een besparing op van meer dan zes ton.”

Moeilijk om onze meerwaarde meetbaar te maken

Met zo’n return-on-investment staat de telefoon bij SYSQA vast roodgloeiend. “Toch niet,” constateert Bert, “want een klant heeft zelden geld over voor een oplossing als hij het gevoel heeft dat hij die al heeft. Wat bespaar je aan kosten als je mensen van SYSQA inschakelt?”

“Wij bewaken de kwaliteit,” legt Bert uit. “Onze unieke en pragmatische invalshoek behoedt je voor stagnatie door tunnelvisies en blinde vlekken. We helpen je de wensen en eisen aan het begin van het project goed concreet te formuleren waardoor je sneller, gerichter en dus goedkoper kunt ontwikkelen. Helaas is het effect hiervan moeilijk meetbaar te maken. Was er in het verleden regelmatig sprake van uitloop, zat je boven budget of gingen er andere dingen mis? Dan weet je eigenlijk al genoeg. Betrek ons dus op het moment dat je ons nog niet denkt nodig te hebben!”

Gerelateerde tags

Klik op een tag om meer artikelen over het betreffende onderwerp te vinden.

Updates ontvangen?

Regelmatig versturen we een overzicht van de nieuwste en meest relevante artikelen op deze website. Ontvang ze ook in je mailbox!