.

Digitale inclusie: iedereen digitaal

Door Casper van Koppenhagen

Onze digitaliserende samenleving eist van ons allemaal een bepaalde mate van ‘digitale geletterdheid’. Heb je die niet, dan wordt het steeds moeilijker om mee te blijven doen. De community 'Gebruiker Centraal' wil hier iets aan doen. Samen met o.a. TNO hebben we gewerkt aan de 'Toolkit Inclusie' waarmee er al in de ontwerpfase voor wordt gezorgd dat niemand aan de digitale zijlijn hoeft te staan.

Digitale inclusie

Bij inclusie gaat het erom dat alle mensen kunnen meedoen in de samenleving, dus ongeacht hun diversiteit in fysieke, cognitieve (waaronder taal) en psychosociale vaardigheden, en de omstandigheden waaronder zij leven.

Een belangrijke voorwaarde voor participatie is gebruik kunnen maken van beschikbare informatie- en communicatiemiddelen, die vaak digitaal zijn. Mensen met beperkingen in vaardigheden of vanwege omstandigheden kunnen dit om verschillende redenen lastig vinden. De Nederlandse overheid is wettelijk verplicht om er voor te zorgen dat haar digitale dienstverlening voor alle burgers goed toegankelijk en bruikbaar is, maar ook het bedrijfsleven heeft hier een verantwoordelijkheid en een belang.

Wist je dat?

  • 3,1 miljoen (18%) van de Nederlandse bevolking moeite heeft met lezen?
  • 1 miljoen (6%) van de Nederlandse bevolking een IQ tussen de 50 en 85 heeft?

Toolkit Inclusie

De toolkit Inclusie is bedoeld voor alle partijen die een rol spelen bij het ontwikkelen van digitale overheidsdiensten. Het kan ook gebruikt worden voor het ontwikkelen van andere digitale diensten die een grote diversiteit aan gebruikers bedienen. In de toolkit zitten de volgende tools:

  • Informatie over mensen met beperkingen in vaardigheden of door omstandigheden.
  • Ontwerpprincipes- en richtlijnen.
  • Methoden, technieken, tools en richtlijnen voor inclusief ontwerpen.
  • Voorbeelden van inclusieve toepassingen
  • Informatie over stakeholders bij het ontwikkelen van digitale overheidsdiensten.
  • Allerlei bronnen en verwijzingen naar interessante informatie.

Toetsen websites op digitale inclusie en gebruik toolkit

We hebben in samenwerking met andere partijen in verschillende etappes aan de Toolkit Inclusie gewerkt. Door na te denken over wie de doelgroep van de toolkit is, maar ook wat deze er mee zou kunnen doen, zijn wij gezamenlijk tot de invulling van de toolkit gekomen.

Nu de toolkit er is, helpt SYSQA organisaties bij het gebruik ervan, maar ook bij het toetsen van websites. Worden de principes en richtlijnen goed toegepast? Hoe zorgen wij ervoor dat niemand wordt buitengesloten?

Dragen jouw digitale middelen bij aan Inclusie?

Wil je weten in hoeverre iedereen kan meedoen op jouw digitale middelen? Wil je tips voor verbeteringen? En misschien begeleiding bij aanpassingen die het voor iedereen mogelijk maken om mee te doen?

Klik voor hulp bij digitale inclusie

Gerelateerde tags

Klik op een tag om meer artikelen over het betreffende onderwerp te vinden.

Casper van Koppenhagen SYSQA Testautomatisering

Vraag het Casper

  • Laat ons je helpen bij het inclusief maken van je digitale middelen, zoals je website of je app.
  • Casper van Koppenhagen SYSQA Testautomatisering
    Stuur me hieronder een berichtje, dan nemen we snel contact met je op. Of bel 088 028 08 99!

Updates ontvangen?

Regelmatig versturen we een overzicht van de nieuwste en meest relevante artikelen op deze website. Ontvang ze ook in je mailbox!