.

Je kunt beter het verschil maken dan op de bank zitten

Door Daan Wijfje

‘Op de bank zitten’ vinden we bij SYSQA geen goed idee. Alsof je tussen twee projecten maar moet gaan zitten wachten tot een accountmanager je komt halen. In die tijd kun je beter wat nuttigs doen!

Van de tijd tussen twee projecten mag je bij SYSQA vijftig procent spenderen aan opleiding en ontwikkeling. De overige vijftig procent word je ingezet op kantoor of als tijdelijke ondersteuning in het veld.

Of je springt bij op bijzondere projecten. Zoals bij een opdracht met een maatschappelijk karakter voor het Voedselloket Almere (VLA), een MVO-project. Daan Wijfje vertelt.

Orde scheppen in een chaos van pindakaas en olijfolie

“Het Voedselloket kun je beschouwen als een supermarkt die mensen helpt die in de schuldsanering terecht zijn gekomen,” legt Daan uit. “Deze mensen krijgen een pasje waarop een fictief geldbedrag wordt gestort. Hiermee kunnen zij levensmiddelen aanschaffen zoals eieren, doperwten, margarine en tomatenpuree. Zo leren ze weer om te gaan met een banksaldo. De producten worden gedoneerd door ‘echte’ supermarkten, andere leveranciers en particulieren. Het betreft producten die prima in orde zijn, maar die niet langs de normale weg verkocht worden. Ze gaan uit het assortiment, zitten tegen de houdbaarheidsdatum aan enzovoorts.”

Op woensdag worden alle goederen aangeleverd. “Het is dan een bonte verzameling van potten pindakaas en flessen olijfolie van diverse merken,” lacht Daan. “Dan moet er orde geschapen worden in een wirwar van streepjescodes en producten.”

Wat wil die ander van mij horen zodat hij snapt wat ik bedoel? Dat past in alles, in iedere dag, in wat je al deed en in wat je nu doet.

Het systeem moet simpel en overdraagbaar zijn

“Alles aan het Voedselloket is gesponsord,” omschrijft Daan de complexiteit van de situatie. “Niet alleen de pindakaas, ook het computersysteem, de pasjes en de kassa. Die zijn niet per se compatible. De scanner is bijvoorbeeld ingebracht door iemand uit de horeca, voor een supermarkt is die niet optimaal geschikt. Daarom heeft weer iemand anders een stukje software ontwikkeld om de scanner aan het systeem te koppelen.”

“Bovendien bestaat het personeel uit vrijwilligers,” doet Daan nog een duit in het zakje. “De caissière, de vakkenvullers, de mensen in de backoffice: iedereen. Het vrijwilligersbestand wisselt ongeveer iedere twee weken. Het systeem wordt met kunst- en vliegwerk aan elkaar geknoopt, maar intussen moet het doen wat ze willen en iedereen moet het snappen. Het moet simpel en overdraagbaar zijn. Er was wel een handleiding, maar ook die was specifiek toegespitst op de horeca. Daar konden we eigenlijk niet zo veel mee.”

Een goede handleiding waarborgt de continuïteit

“In zo’n complexe situatie komen je soft skills om de hoek kijken,” stelt Daan. “Het kassasysteem werkte niet goed. Er was maar één vrijwilligster die ermee uit de voeten kon. Wat zij deed heeft ze netjes uitgetypt en geplastificeerd, maar zij was de enige die haar instructie kon volgen.”

“Ik heb toen stap voor stap foto’s gemaakt van haar verrichtingen achter de kassa. Dat heb ik met de bestaande handleiding vergeleken. Zo heb ik een nieuwe handleiding gemaakt met foto’s en een korte tekstuele uitleg. Niet alleen de caissière snapte de nieuwe handleiding, maar haar collega’s ook. De taak achter de kassa is daarmee overdraagbaar geworden en dat waarborgt de continuïteit.”

SYSQA is geen IT-bedrijf

Maar kun je niet beter gewoon een goed systeem neerzetten? “Wij zijn geen ontwikkelaars en we zijn ook geen mensen die computersystemen inrichten,” benadrukt Daan. “SYSQA is een QA-partij, wij doen aan kwaliteitsbewaking. Het Voedselloket heeft bovendien weinig geld te besteden, dus even een duur systeem aanschaffen zit er niet in. Dan moet je creatief zijn en roeien met de riemen die je hebt. Ik praat graag met mensen, ik zet ze aan het denken, probeer ze dichter bij elkaar te brengen. Iedereen werkte hier op zijn eigen manier, maar het gaat uiteindelijk om wederzijds begrip. Zo’n handleiding draagt daar aan bij.”

Volgens Daan is een warme belangstelling voor mensen belangrijk in QA. “Stel jezelf open,” zegt hij. “Wat wil die ander van mij horen zodat hij snapt wat ik bedoel? Dat past in alles, in iedere dag, in wat je al deed en in wat je nu doet.”

Website Voedselloket Almere

Gerelateerde tags

Klik op een tag om meer artikelen over het betreffende onderwerp te vinden.

Foto Alexander van Putten

Vraag het Alexander

  • Dit is een mooi voorbeeld van hoe we in de maatschappij staan.
  • Foto Alexander van putten
    Meer weten over MVO bij SYSQA? Bel of laat een berichtje achter.

Updates ontvangen?

Regelmatig versturen we een overzicht van de nieuwste en meest relevante artikelen op deze website. Ontvang ze ook in je mailbox!