.

Software testen van grote waarde bij ontwikkeling Sligro Online 3.0

Sligro gaat haar succesvolle bestelapplicatie vervangen door een nieuw e-commerce platform, Sligro Online 3.0. CIO Maurice van Veghel vertelt over de kwaliteitszorg in dit traject en over software testen in het bijzonder.

De toonaangevende totaalgroothandel voor professionals in food is onderdeel van Sligro Food Group en heeft 50 zelfbedieningsgroothandels, 8 bezorggroothandels en een assortiment van ruim 60.000 artikelen. Hiermee voorziet ze bedrijfsmatige klanten in Nederland van kwalitatieve food, non-food en dagverse producten. Maurice van Veghel, inmiddels 9 jaar IT directeur en CIO van Sligro Food Group, vergelijkt de organisatie graag met een gebouw met drie verdiepingen; food retail (supermarkten), foodservice bezorging en foodservice groothandels (food service b2b).

Verschillende systemen integreren tot één backoffice

Maurice: “We zijn marktleider in de b2b markt, groot geworden door onder andere bedrijven zoals het onze op te kopen, maar allemaal met hun eigen systemen. Binnen een aantal weken, tot hooguit een paar maanden, worden dan al die systemen in onze backoffice geïntegreerd. Dat betekent dat van de systemen van de overgenomen bedrijven niets blijft bestaan. Het resultaat is dat we nu slechts één backoffice hebben. Het gebouw met de drie verdiepingen heeft daarmee één solide fundering.”

In het hoofdkantoor in Veghel zijn inkoop, logistiek, IT en data gecentraliseerd. Lokale vestigingen kennen geen IT afdeling, daar wordt het primaire proces uitgevoerd.

Als ie het niet doet, doet ie het toch

Alle systemen staan in Veghel verspreid over twee datacenters. Het is cruciaal dat ze altijd functioneren. Maurice hierover: “Wij zeggen altijd ‘als ie het niet doet, doet ie het toch’. Om dit te borgen, testen we ieder jaar.”

Om het belang hiervan te benadrukken vult van Veghel aan: “Laat ik je even meenemen in het proces. Een restauranthouder doet ’s avonds om 11 uur een bestelling. Hij kan dan kiezen uit 60 duizend verschillende artikelen, een gewone supermarkt heeft er 10 tot 15 duizend. ’s Nachts wordt deze bestelling verwerkt en moeten alle artikelen in hetzelfde karretje staan dat de volgende dag bij het restaurant wordt afgeleverd. Als dan de zalm er niet bij zit, voor de grote bruiloft waarvoor de klant specifiek zalm heeft besteld, dan hebben we een probleem. Dus kwaliteit, dat de boel klopt, is ontzettend belangrijk.”

In januari 2017 vervult van Veghel zijn huidige functie 9 jaar. Terugblikkend zegt Maurice: “In de eerste fase was het doel om het model dat ik net beschreef zo veilig mogelijk en op continuïteit gericht uit te voeren. Dat is goed gegaan, inmiddels hebben we dat tot in perfectie gedaan en daar zijn we erg trots op.”

Klanten inspireren met Sligro Online 3.0

Sligro Online 3.0, een e-commerce platform voor bezorgklanten, is voor Maurice van Veghel hét project: “voor de bestaande business is het met afstand de grootste opportunity die wij hebben.”

Tot op heden maken bezorgklanten gebruik van ‘Slimis’ dat van Veghel beschrijft als ‘een geëvolueerde versie van het digitale faxformulier’. “Een degelijk systeem dat goed werkt voor snelle bestellingen, maar wat deze applicatie niet doet is de klant inspireren iets te kopen wat ie niet van plan was, of om te laten zien wat je nog meer allemaal hebt”, zegt van Veghel.

Hij vult aan: “Als je nou dit systeem hebt, waar klanten tevreden mee zijn, je hebt 10 jaar besteldata van je klanten en je hebt het mooiste foodassortiment van Nederland, dan heb je goud in handen. Dat is de reden geweest voor het opstarten van een project Sligro Online 3.0. Daarmee willen we onze klanten inspireren met artikelen die wij nog meer in ons assortiment hebben. Dat lukt niet met een standaard webshop, want die zijn allemaal ontwikkeld voor b2c. Voor ons moeten er een aantal specials worden ingebouwd om de webshop geschikt te maken voor onze business.”

Hiermee staat de totaalgroothandel voor de enorme uitdaging om de gigantische hoeveelheid producten van Slimis op een moderne manier, maar met dezelfde intelligentie erachter, te presenteren op een nieuw platform. En om, met gebruik van 10 jaar data van klanten, added value eruit te halen.

Software testen van grote toegevoegde waarde

De complexiteit van de applicatie blijkt enorm. Alle ingevoerde producten resulteren in zo’n 500 miljoen mogelijke combinaties. Dan is het de vraag hoe zo’n systeem daar op reageert. Maurice: “We zitten midden in een reis die iets langer duurt dan we hadden gewild. Je loopt wel eens tegen dat soort zaken aan en die moeten dan eerst worden opgelost.”

Van Veghel vertelt vervolgens dat kwaliteitszorg en software testen een dominante en cruciale rol speelt in het tunen van waar men staat en waar men naartoe wil met Sligro Online 3.0. Maurice: “Het heeft grote toegevoegde waarde op het project. Van oudsher testten de programmeurs van Sligro hun eigen software. Dat is nooit een issue geweest, we hadden een verwaarloosbaar aantal verstoringen. Maar we hanteren nu een andere aanpak. We kopen software en dat is een andere wereld. Nu hebben we echt iemand anders nodig om die software te testen. In ieder project dat we doen, speelt het testen dus een andere, maar nog steeds serieuze rol.

Groei-ambities bieden nieuwe uitdagingen

Welke uitdagingen zijn er de komende jaren nog meer? Van Veghel ziet er twee; verder groeien in online omnichannel en internationaal uitbreiden.

Over het eerste zegt van Veghel: “Dit betreft het bestaande speelveld, het project Sligro Online 3.0 stopt niet meer. Daar hebben we te maken met een continue doorontwikkeling, analytics, assortiment. Het is ook een fantastisch platform voor andere leveranciers om op aan te haken. Hier zit een dedicated team op. Dit is een zeer interessante reis. We hebben het wel over een formaat Bol.com he, qua assortiment en omzet. Er gaat nu al bijna één miljard omzet over de huidige bestelapplicatie ‘Slimis’.”

Ook het internationaal groeien, het uitbreiden van de foodserviceformule naar andere landen, brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. Van Veghel geeft aan dat de huidige systemen dan niet kunnen worden meegenomen, daarvoor zit er teveel complexiteit op één plek. Maurice: “Voor het eerst in de geschiedenis kunnen we dus niet meer gebruik maken van die ene fundering in Veghel. Daar moeten we iets anders voor bedenken. Daar ga ik me de komende tijd op focussen. We gaan van een gebouw naar een stad met een fundering waar álle gebouwen van de stad op staan.”

Lees meer cases van klanten

Gerelateerde tags

Klik op een tag om meer artikelen over het betreffende onderwerp te vinden.

Foto Eliane van Esch

Vraag het Eliane

  • Geïnspireerd door het verhaal van Maurice en benieuwd hoe software testen van toegevoegde waarde kan zijn voor jouw organisatie?
  • Avatar Eliane van Esch
    Stuur me dan hieronder een berichtje of bel 036 - 524 11 99. Ik kom er graag eens over praten.

Updates ontvangen?

Regelmatig versturen we een overzicht van de nieuwste en meest relevante artikelen op deze website. Ontvang ze ook in je mailbox!