.

TKB gaat voor kwaliteit, ook in haar software

Trust Krediet Beheer (TKB) werd twintig jaar geleden opgezet als incassobureau. Hier kwam na enige tijd debiteurenbeheer als tweede tak naast. Voormalig softwareontwikkelaar Maurice Hoek werd een paar jaren geleden gevraagd om voor dat laatste een systeem op te zetten.

Meerdere diensten vroegen om meerdere systemen

“Intern heeft TKB nu twee systemen die goed op elkaar aansluiten: één voor incasso en één voor debiteurenbeheer,” vertelt Maurice. “Deze systemen worden ‘in house’ beheerd omdat we zelf veel kennis en expertise op gebied van creditmanagement in huis hebben dat in het systeem tot uitdrukking moet komen.”

Het systeem werd door een ontwikkelteam onder aansturing van Maurice verder uitgebouwd en beviel zo goed dat ook de klanten van TKB het wilden gaan gebruiken. “Onze software was echter niet één op één aan te bieden. Daarom wilden we hiervoor een voor de klant geschikt systeem, het huidige Trust.it, opzetten. Onze klanten kunnen met dit pakket zelf hun debiteurenbeheer inrichten, maar co-sourcing en outsourcing is ook mogelijk.”

Scrum kan op een snelle groei en een veranderende markt inspelen

TKB is een dynamisch bedrijf en de markt verandert snel. Maurice zag het bedrijf organisch groeien van 35 man naar ongeveer 230 man. “Op enig moment sloten de werkwijze van het ontwikkelteam en het bedrijf niet helemaal naadloos meer op elkaar aan,” vertelt Maurice. “We vroegen ons af welke ontwikkelstrategie het beste aansloot bij de veranderende situatie.” TKB kwam uit bij de flexibele aanpak ‘scrum’. “Wij willen zowel inspelen op de markt als op klantwensen. Daarom moesten we Trust.it aanpassen, maar daar moest wel visie achter zitten. Met scrum konden we hier goed op reageren.”

Bij de ontwikkeling van een kwaliteitssysteem moet het proces op orde zijn

TKB ging een verandertraject in om agile te kunnen werken zodat de softwareontwikkeling flexibel en voorspelbaar wordt. “Omdat je snel en flexibel ontwikkelt, moet je ook snel kunnen testen,” wist Maurice. “Er was een dedicated tester nodig, maar die hadden we niet. Daarnaast hadden we behoefte aan een goede teststrategie om de kwaliteit van het systeem te kunnen blijven garanderen.”

Om leemtes te kunnen opvullen werd SYSQA ingeschakeld. “We hebben goede gesprekken gevoerd met een senior analist. Die heeft zich eerst goed in het proces verdiept en een PRA (Product Risico Analyse) gemaakt. Hij heeft gekeken naar wat de belangrijkste functionaliteiten zijn en wat je absoluut wilt waarborgen zodat dit alles goed in het testproces meekomt. Denk maar aan aspecten zoals functionaliteit, snelheid en veiligheid. Daarnaast moet het systeem altijd ‘up’ zijn, mensen moeten krijgen wat ze verwachten en het systeem mag geen bugs bevatten. Om dit gedurende het hele ontwikkeltraject te kunnen garanderen moet het testen ingebed zijn in het ontwikkelproces.”

Toen de PRA klaarlag, moest het traject worden overgebracht naar het scrumteam. “Er moest een set regressietests worden opgezet. Uiteindelijk willen we het testproces zo veel mogelijk automatiseren. Daarom schoven er testers van SYSQA aan die behalve het testen ook konden helpen met testtooling en testautomatisering.”

Testen dichter bij ontwikkeling

“TKB heeft één centrale broncode,” beschrijft Maurice. “Onze IT-ontwikkelaars leveren software aan waar direct tests op afgevuurd worden. Zo komt het testen veel dichter bij de ontwikkeling te liggen. Ons doel was een continue borging van de kwaliteit van de software door automatische testen te integreren. Een continuous integration proces zorgt hiervoor. Om dit proces te blijven waarborgen wilde ik uiteindelijk naar vaste testers toe. Die zitten er nu.”

Je teststrategie moet concreet zijn

“In het begin wisten we niet wat we wilden,” zegt Maurice in retrospect. “We hadden wel een idee, maar niet concreet. SYSQA heeft hier veel expertise ingebracht. TKB is op testvlak en in de basis nu zelfstandig op professioneel niveau. Onze kernsystemen, daar focussen we op. Nog altijd verbeteren, vernieuwen en veranderen we ons pakket continu. Maar we doen dit stap voor stap. We moeten iedereen meekrijgen en het proces moet goed verankerd zijn. Awareness moet groeien, en daarmee zijn we nu al een geruime tijd op de goede weg.”

Resultaten voor de klant optimaliseren

“Wij hebben een continue drive om de resultaten voor onze klanten te optimaliseren,” besluit Maurice. “Software vormt een essentieel onderdeel van de diensten die TKB levert. Het testen van nieuw ontwikkelde software en het bewaken van de kwaliteit ervan is onderdeel van ons streven naar kwaliteit. Het sluit aan bij ons doel en is voor onze dienstverlening essentieel."

Lees meer cases van klanten

Gerelateerde tags

Klik op een tag om meer artikelen over het betreffende onderwerp te vinden.

Foto Luciën Kleisman

Vraag het Luciën

  • Geïnspireerd door het verhaal van Maurice en benieuwd hoe de kwaliteit van jouw ontwikkelproces ook blijvend verbeterd kan worden?
  • Avatar Luciën Kleisman
    Stuur me dan hieronder een berichtje of bel 036 - 524 11 99. Ik kom er graag eens over praten.

Updates ontvangen?

Regelmatig versturen we een overzicht van de nieuwste en meest relevante artikelen op deze website. Ontvang ze ook in je mailbox!